Unga mammor trams!

Jag är så trött på detta gnällande över unga föräldrar. Jag sitter någon gång i månaden på klotterplanket och ställer frågor som "varför har ni negativa åsikter om unga föräldrar?" Vissa svarar att de inte har något emot oss alls, vissa tycker att vi är modiga, men så finns det dom här svensson svenskarna med sin otroligt pessimistiska inställning. Dom drar nästan alltid upp argumentet "men jag känner en kompis som hade en kompis när den fick barn ung som aldrig fick jobb och som fick leva på socialen". Detta är ett argument som gör mig så fruktansvärt irriterad, så bara för att den kompisens kompis fick barn och ung och det gick dåligt för denna så måste det gå dåligt för alla eller?

Dom flesta har bara fel fakta om det, vilket kan vara svårt att erkänna tydligen. Många tror till exempel att man måste hoppa av skolan och det stämmer ju inte vet de flesta unga mödrar idag, det finns en uppsjö av olika lösningar som man använder nuförtiden. Visst kan jag köpa att det kanske för några år sedan var så att man var tvungen att hoppa av skolan, men så är inte fallet nu. Sverige är ett utbildningsmedvetet land och vill att de som kommer ut på arbetsmarknaden skall ha utbildning, därför brukar skolan man går på klura ut en lösning så att man kan gå klart sklan trots att man blir gravid. jag säger inte heller att detta gäller alla, det finns alldeles säkert undantag.

Sen kommer dom med åsikter som att man inte har tillräckligt med livserfarenhet och att man inte är kapabel till att ta hand om ett barn för att man själv är ett barn enligt lag. Ja, men snälla Svenssons alla kanske inte vill ha barn när dom passerat 30, vilket verkar vara någon slags målålder för att skaffa barn. Medelåldern i Sverige för att skaffa barn är 29, vilket är väldigt gammalt och för med sig olika svårigheter under förlossningen samt under spädbarnstiden. Man är inte lika pigg som man var när man var ung och man läker inte lika lätt som när man var ung. I förritiden skaffade de flesta barn när dom var 13-15 år gamla, och då menar jag på 1700-talet, så varför har medelålderna stigit med 15 år? Den allra bästa åldern att få barn i är 15-18 års åldern, då anpassar kroppen sig bäst och man brukar oftast få en väldigt lätt och okomplicerad förlossning, det vet dom flesta inte om, men det säger sig själv egentligen, är man 29 har kroppen varit med om en del, den har slitningar och huden och lederna är stelare vilket medför en jobbigare och mer kompilerad förlossning samt läkningstid efteråt, men detta gäller såklart inte alla, det finns alltid undantag.

Det är många saker med alla negativa åsikter som jag irriterar mig på och det finns vissa saker som jag irriterar mig på mer än andra, men de flesta som sitter och skriver har ingen aning om hur det är att vara ung förälder eller hur det är att ha barn. När man får ett barn ung som gammal så blir det någonting nytt. Det är samma för alla, spelar ingen roll om man har jobbat 5 år på BB innan man själv får barn, det blir nytt ändå. Man har själv skapat ett liv coh man har själv tagit på sig ett ansvar att göra detta lilla livet till en fullvuxen och värdig person i samhället, man måste ta hand om detta liv, mata det, ge det kärlek, det är inte själva "omhändertagandet" det handlar om, det handlar om alla de saker man MÅSTE ge, det är det som blir nytt för alla, man kan inte lämna över ansvaret till någon annan, man har det alltid på sitt samvete.

Till alla de med negativa åsikter om oss unga förldrar, snälla försök skaffa fakta innan ni ger er på oss, vi är inte sämre än någon annan bara för att vi är unga, tvärtom faktiskt. Vi förtjänar den där chansen att rentvå vårat rykte.


Postat av: Cilla

Men gud så ledsen jag blir!

Bry dig inte om avundsjuka människor!

Radera omedelbart, läs inte ett ord av vad de skriver...RADERA...och fortsätt att skriva, för det är du så jättebra på... Du gör ett jättebra jobb.

Bry dig inte om dem för då har de vunnit, och så tråkigt för dem..att man inte bryr sig,haha.Ingen bryr sig om deras klankande och låt de reta sig på att ingen lyssnar....nej fortsätt att blogga som om inget har hänt. Och bry dig inte om idiotiska kommentarer

men RADERA anonyma och elaka kommentarer! Så slipper du bli ledsen. KRAM

2009-02-28 - 14:50:06
URL: http://wiccankraft.blogg.se/
Postat av: Mindy

jag tycker att alla såklat har rätt till sin egna åsikt om precis allt, men jag tycker inte man ska se ner på unga mammor och pappor bara för att de är unga. det är fördomsfullt och riktigt elakt.

inte är man en sämre mamma för att man inte har levt lika länge som äldre mammor?? nä.

jag tycker du gör ett sketabra jobb som mamma!!! och jag me, fast jag levt typ 7år längre än dej! =D

2009-03-02 - 10:12:05
URL: http://melodysmamma.blogg.se/



namn:
vip?

mail-adress: (publiceras ej)


hemsida/bloggadress:


kommentar:


Trackback