Svar på kommentar..

Alexandra om "Du är välkommen att döda ditt barn om en vecka..":

Asså, kan hålla med om att abortlagen är lite lös. Den borde vara gratis men man borde ha mer koll på hur kvinnor använder abort, det är fel att använda det som preventivmedel. Men samtidigt så är det deras ensak.
Och tänk om du hade blivit våldtagen av din egen pappa och blivit med barn, skulle du då vilja behålla det barnet, det skulle stå i alla pappren att din pappa är pappan till ditt barn. Tänk en gång till innan du skriver vad du tycker, fast texten verkade ju inte va din men ändå.
Det är inte ett mord, när barnet är en egen människa som inte längre befinner sig i kvinnans kropp så är det mord om man dödar det. Det är en del av kvinnan man tar bort vid abort inget annat.
Vissa kanske inte vill ha barn. Om jag skulle bli gravid skulle jag helt utan tvekan ta bort det.
Det finns ganska många konsekvenser med att få barn för dom som inte vill ha barn.
Tänk om du skulle bli tvingad till att typ... lämna bort ditt barn, det är samma sak som att föda ett barn man inte vill ha. Och jag vet att man kan adoptera bort ungen eller få hjälp från samhället, men det är inte bara det. Kvinnan kanske inte vill föda ungen, jag skulle aldrig vilja pressa ut ett barn ur in fitta. Man ska gå med barnet 9 mån, få ont i hela kroppen, och riskera att få en massa obehagliga komplikationer vid födseln och sen ska man lämna bort barnet. Då har man gjort allt i onödan och förstört sin kropp på köpet dessutom.
Tänk efter lite mer.

Svar: Jag blir så trött (?) på såna här kommentarer, speciellt delen om att jag inte skulle ha skrivit denna debattartikeln själv. En gång för alla, det är jag som har skrivit den i skolsyfte, nu behöver det aldrig mer tas upp igen, punkt! I övrigt så tycker jag att alla har rätt till sina egna åsikter och detta är som sagt min. Jag riktar mig inte mot någon, men ändå verkar det som att en hel drös av människor känner sig träffade av texten?

Men iallafall, lite svar på tal. Att lämna bort sitt barn och att föda ett barn är väl långt ifrån samma sak oavsett om man vill ha barnet i magen eller ej, det är inte ens jämförbart enligt mig. Delen om att "man ska gå med barnet i nio månader, ha ont och förstöra sin kropp" och att allt detta skulle vara i onödan är ju fel. Du har ju givit barnet ett liv och uppfyllt ett par adoptivföräldrars högsta dröm.. Kan du snälla förklara för mig hur detta är onödigt?

Jag förstår mig inte på alla som sitter och försöker försvara aborter, vill man inte ha barn så skyddar man sig, så är det bara, det är ju inte barnets fel att det blivit till så varför ska man straffa barnet för att dennes föräldrar varit oansvariga?

Självklart finns det specialfall och undantag, men det finns det ju alltid.

Postat av: Alexandra

Okej, du har skrivit artikeln, jag utgick bara ifrån vad som stod bland de andra kommentarerna. Ville inte peka ut dig som anvsarig om det nu var så att du inte hade skrivit den.

Jag känner mig inte träffad, jag tycker bara att det är ett intressant ämne. Eftersom jag själv inte vill ha barn, så tycker jag att det är rätt med abort.

Jag vet att det inte var en så där jättebra jämförelse, men jag ville försöka förklara hur det kanske känns för en som inte vill ha barn och ändå måste föda det.

Angående att gå med barnet i 9 mån och förstöra sin kropp och att det är onödigt så säger jag såhär, det är inte fel att tycka att det är onödigt och det är inte rätt heller. Det finns inget rätt eller fel, det är ganska individuellt, du tycker att det är fel att tycka så jag tycker att det är rätt. JAG skulle aldrig föda ett barn för att sedan lämna bort det, även om jag gjorde ett par adoptivföräldrar överlyckliga. Det passar inte mig, jag skräms av tanken på att ha ett barn inuti mig och jag skräms deffenitivt av tanken på att föda ett barn, det är liksom inte en liten grej. Och ja kvinnan som föder barnet har gett barnet ett liv men jag kan tycka att det redan är så pass mycket folk på den här jorden så att det räcker och dessutom är det en hemsk värld om jag ska vara ärlig. Sen känns det fel mot barnet att adoptera bort det, för att när den blir äldre ska få veta att "din mamma ville inte ha dig så hon lämnade bort dig". Samtidigt som att behålla barnet inte finns på kartan så att säga.



Och ja! Självklart ska man skydda sig. Det står jag för för 100% men då kommer återigen ämnet våldtagen upp, då kan man inte riktigt påverka, det är ju inte direkt så att du kan ba "Hey, vänta lite, använd kondom", asså det finns nog inte möjlighet till det då.

Så ja jag håller med om att folk borde skydda sig, inte bara risken att bli gravid utan könssjukdomar också.

2010-06-23 - 14:25:26
URL: http://jagvillebaraligga.blogg.se/
Postat av: Emma

Tycker du har så rätt i det du skriver. Barnet som är i kvinnan verkar många se som en "sak" som bara är att ta bort. Det är ett LIV! Så fort sperman och äggen har befruktas så är det något som håller på att utvecklas till ett liv och jag tycker det är fel att stoppa det. Jag tycker ser ingen anledning att göra abort när man ens har blivit våldtagen. Vet man att man har blivit våldagen så vet man ju att risken finns att man kan bli gravid och att det är ett barn som man inte vill ha och då borde man vara smart att ta dagen efter piller.

2010-06-26 - 13:44:53
URL: http://kaarleksbarnet.blogg.se/



namn:
vip?

mail-adress: (publiceras ej)


hemsida/bloggadress:


kommentar:


Trackback