angående mat.

Många har frågat mig om mat och om jag kan tipsa om recept och visst kan jag det :)

Jag är väldigt petig med mat. Grönsaker ger mig kräkreflexer och de enda två grönsakerna jag faktiskt kan äta utan den effekten är gurka och kalla morötter, allt annat är i princip uteslutet. Jag kan äta thailändska wokkgrönsaker också, men då petar jag bort allt som är för mjukt eller för hårt. Jag tror det är konsistensen som besvärar mig och den lite udda smaken. Naturligtvis så är detta ett rätt stort problem för mig nu när jag försöker tappa vikt, men som jag skrev i något föregående inlägg så handlar viktnedgång om att anpassa sin diet till sig själv och det gör jag.

Istället för att äta en massa grönsaker som jag klöks av så äter jag mindre portioner som jag fyller ut med de grönsakerna jag faktiskt tycker om. Jag äter på en förättstallrik då jag tycker att den är lagom stor och rymmer en "normal" portion. Dessutom så har jag en liten fördel då jag i samband med ett annat viktminskningsförsök lärde mig att räkna kalorier så bra att jag faktiskt någorlunda vet hur mycket kalorier det jag äter innehåller utan att väga det och räkna (självklart så dubbelkollar jag ibland och har alltsomoftast rätt).

Jag och Lucas äter mycket kycklingrätter, men vi äter även en massa "vanlig" mat då Lucas inte alls är så förtjust i "nyttig" mat. Vi äter liksom potatis, falukorv, köttbullar, makaroner, spagetti, köttfärsås och tacos. Det är ytterst sällan som jag tillagar nya recept, även om jag tycker det är kul. Jag är mer intresserad av bakning och att försöka skapa nyttiga alternativ till olika godsaker :)

Men visst, jag skapade en kategori som heter recept när jag startade bloggen, så min plan har alltid varit att det ska komma upp lite recept och tips på mat och sånt.






namn:
vip?

mail-adress: (publiceras ej)


hemsida/bloggadress:


kommentar:


Trackback