Del 5 - The Nia Glassie Story


Nia Maria Glassie föddes den 25 April 2004 på Nya Zeeland. Hon var yngst av sex syskon. Hennes mamma Lisa träffade kort efter hennes födsel en ny pojkvän, den 18 år yngre Wiremu och kort därefter började misshandeln.

Nia bodde i ett litet hus tillsammans med sin mamma Lisa, mammans pojkvän Wiremu, hans bror Michael, sin kusin Michael P och hans flickvän Oriwa. Wiremu, hans bror och Nia's kusin brukade "leka" med henne och på det viset orsaka massa skador på lilla Nia. Nia utsattes för omfattande fysisk misshandel i flera månader innan hon, i augusti 2007, hamnade på sjukhus med hjärnskador som hon sedan dog av.

När Nia och hennes mamma anlände till sjukhuset berättade mamman att skadorna var orsakade av ett fall från Wiremu's axlar. Det visade sig dock senare att familjen hade firat en födelsedag och lät Nia ligga med sina skador i 36 timmar tills hon slutligen föll i koma och fördes till sjukhuset. Mamman fortsatte dessutom att gå ut och festa på nattklubbar medan Nia låg döende på sjukhuset.



Vittnen, i form av små barn, berättade under rättegången vilka fasansfulla syner de fått beskåda: Nia blev sparkad, slagen och hoppad på. Hon hölls över en brinnande eld, blev utsatt för dataspelsinspirerat våld, spottad på och placerad i en torktumlare i 30 minuter på högsta värme. De vek in henne i en bäddsoffa som de sedan satte sig i. Hon blev knuffad i högar av skräp och bråte, släpad genom en sandlåda halvnaken, slängd mot en vägg, släppt från en hög höjd och snurrad på en torkställning utanför familjens hus tills hon trillade av.

En del av barnens vittnesmål:

"Dom stoppade henne i torktumlaren och ställde in den på det snabbaste programmet. Nia lyckades sparka upp dörren, men de bara stoppade in hennes fötter igen. Nia skrek, hon tyckte inte alls det var roligt, men Wiremu och Michael bara skrattade. Jag bad dom sluta, hon var ju bara en liten flicka, men de lyssnade inte."


"En annan dag satte de fast henne i torkställningen i trädgården, sen snurrade de den så snabbt de kunde tills hon trillade av. Hon trillade på sitt huvud. Sen gjorde de om samma sak 2 gånger till."


"Dom tog av henne hennes trosor och byxor och knuffade henne i sandlådan också. Sedan kastade dom en basketboll på henne. Hon grät jättemycket så dom höjde ljudet på radion så grannarna inte skulle höra."

"Ibland placerade dom henne i ett hörn och sparkade henne mot väggen tills hennes huvud var fullt med bulor."

"De brukade härma ett TV-spel när de slog henne"


"En gång, så lyfte dom Nia i halsen tills hon nuddade taket, sen släppte dom henne rakt ner på golvet. Det var det hemskaste jag sett"



Efter en fyra veckor lång rättegång kom äntligen domen för de inblandade och Nia's mamma Lisa dömdes skyldig för två brott: för att hon hade struntat i att uppsöka vård när Nia blev slagen och för att hon inte skyddat henne. Mammans pojkvän Wiremu och hans bror Michael dömdes för mord och livstids fängelse. Nia's kusin Michael och hans flickvän Oriwa dömdes inte för dråp, men blev dömda för grymhet mot barn.

Under rättegången berättade en läkare att om Nia hade förts till sjukhus så fort hon blev medvetslös så hade hon med största sannolikhet överlevt.



Fallet med Nia Glassie väckte mycket uppståndelse på Nya Zeeland och många kampanjer mot barnmisshandel startades på grund av henne. Till och med Nya Zeelands premiärminister Helen Clark uppmärksammande fallet och uttryckte sin oförståelse över att ingen att hade märkt när denna hemska misshandel ägde rum. Sedan uppmande hon Nya Zeelands befolkning att lämna in anmälningar så fort de misstänkte barnmisshandel.





Den här låten handlar om Nia. Den är skriven och framförd av Maisey Rika.



Bilden som jag har publicerat ovan är tydligen den enda bilden som existerar på Nia. Jag försöker verkligen att förstå hur man kan drivas till att utföra så oprovocerat våld på en så liten och söt varelse. Det är helt obegripligt. Hur kan man stoppa in ett barn i torktumlaren och skratta? Hur fruktansvärt rubbad i huvudet är man då? Det finns inte ens ord att för att beskriva känslorna man känner när man läser om vad denna stackars lilla flicka blivit utsatt för, eller alla de andra barnen jag läst om.

Jag tog en paus från detta, vilket kanske märktes. Det berör en mer än man tror att läsa och bearbeta all den information man får ta in för att kunna skriva en sån här text. Jag har nog läst 100 olika berättelser som jag har sållat mellan och försökt välja vilka berättelser jag skall föra vidare. Det är så svårt. Jag vill berätta alla, för ingen förtjänar att bli bortglömd. Jag har dock valt de jag ska berätta om nu och när jag har berättat färdigt så tänkte jag länka till en blogg som skriver om alla misshandelsfall av barn som sker runt om i världen, stora som små.



Vila i frid
Nia Maria Glassie
25 April 2004 - 3 Augusti 2007

Postat av: emelie

Sv: Tack!! Vet inte om någon hackat mitt bloggkonto eller om det försvann när jag skulle byta lösenord.. Nu är det fixat iallafall och av besöksstatistiken att döma så är det ingen som märkt det, förutom du :)

2011-12-13 - 21:14:22
URL: http://makeitalone.blogg.se/
Postat av: Linda

Usch det är så hemskt!!! Varje gång du postar ett nytt fall så sitter jag som fastklistrad, jag känner så för de här stackars barnen och kan inte heller förstå hur i h**vete man kan göra så mot ett fint, oskyldigt litet barn :'(

Jag tycker det är jättestarkt av dig att skriva om sånt här, speciellt då du varit utsatt själv! Du är så bra! Kramar

2011-12-14 - 02:35:58
URL: http://lindaklingberg.blogg.se/



namn:
vip?

mail-adress: (publiceras ej)


hemsida/bloggadress:


kommentar:


Trackback