Du är välkommen att döda ditt barn om en vacka, passar det?

Abortlagen i Sverige säger att det är fri abort fram tills graviditetsvecka arton. Med detta menas att kvinnan själv tilldelas rätten att bestämma om hennes barn skall få leva eller om hon skall ta bort det, med andra ord döda det. Att aborten är fri innebär även att kvinnan inte ens behöver särskilda skäl för att få genomföra en abort. Ett samtal med en kurator innan aborten genomförs är obligatoriskt, denne ifrågasätter kvinnans beslut, men har ingen rätt att påverka det.

Att abortlagen i Sverige är så "slapp" tycker jag är fel. För det första så är det ett liv det handlar om, det är inte att man opererar bort någon oviktig del på sin kropp utan det är faktiskt en potentiell människa man fattar beslut om och eventuellt dödar. För det andra så tycker jag att det är sjukt att aborten är fri enda fram tills graviditetsvecka arton, barnets hjärta slår efter cirka två veckor, efter åtta veckor har alla organen anlagts, efter tio veckor har det sitt unika fingeravtryck och i graviditetsvecka arton är fostret i princip färdigutvecklat och skall bara växa, jag bara undrar... Sedan när började Sverige tycka att det är helt okej att utföra mord? För det är faktiskt precis vad det är, att ta livet av en människa är mord, att göra abort är att döda en människa, eller i alla fall något som håller på att utvecklas till en människa. Visst så definerar många detta om när det är ett människoliv olika, men jag kan tycka att vid graviditetsvecka arton har faktiskt den gränsen passerat för länge sen. Många säger att det inte är ett liv föränn i vecka tolv, men jag köper inte det. Eftersom hjärtat slår redan efter två veckor så borde det defineras som liv då? För om hjärtat så är det ett levnadstecken, alltså lever man.

Jag kan förstå att de som blivit våldtagna inte vill föda ett barn och ständigt påminnas om det som hänt, men samtidigt så tycker jag inte att det är tillräckligt mycket anledning till att ta  någons liv.

För det borde i princip vara samma sak om man blir sexuellt utnyttjad hemma och ständigt påminns om det som skett när man ser sin pappa, har man då rätt att döda honom? Svar: Nej.

En annan sak som den slappa abortlagen bidragit till är att folk använder abort som preventivmedel. Man pippar utan kondom, går hem och tar ett dagen efter piller som om det skett en befruktning framkallar ett missfall.
Detta piller kan i för sig bara användas tre dagar efter det oskyddade sexet, sen är det försent och det kan jag nog ändå ha överseende med, men jag tycker inte om det. När ett ägg befruktas har faktiskt en individ skapats och jag tycker verkligen inte att man har rätt att beröva denne dess liv, men tyvärr finns det de som använder riktig abort som preventivmedel, de som genomför en kirurgisk abort bara för att de varit oansvariga. Dessa människor borde skämmas, de borde verkligen hamna i skamvrån. Att göra på detta sätt är att genomföra mord, på mord, på mord.

Vem ger dessa människor rätten att bestämma att detta barns liv är mindre värt än deras eget? De har varit i exakt samma riskfyllda situation när de var foster, de kunde själva ha blivit borttagna. Vad är skillnaden på dessa personer och deras potentiella barn? Jag blir irriterad bara jag tänker på det för det är så fruktansvärt fel. Barnet har aldrig bett om att få finnas till, varför ska någon som är oskyldig straffas för att föräldrarna inte kan ta ansvar?
Att genomföra en abort kan även medföra men som svårigheter att få barn vid senare tillfällen. Det kan även innebära döden om man gör en abort och får kraftiga blödningar, men inte tar så allvarligt på det och stannar hemma istället för att åka till sjukhuset och undersöka sig.

Jag tror att om de skärpte abortlagen och informerade ännu mer om preventivmedel i skolan så hade nog de flesta undvikit att ha oskyddat sex och vi hade nog sluppit undan en hel drös med oönskade graviditeter. Att ta bort den fria abortlagen helt och hållet är nog ingen bra idé, det hade nog bidragit till att illegala aborter hade genomförts, samt att vissa gravida kvinnor som inte kan fullfölja sin graviditet på grund av fara för sitt eget liv hade tvingats göra detta och detta är också anledningar jag hade köpt för att få göra abort, i alla fall om det var i livshotande syfte. Förutom dessa faktorer hade jag nog sett att man förbjöd abort, men jag kan sträcka mig till att begränsa den så gott som det går.

När en abort genomförs går alla miste om något, barnet förlorar sitt liv, föräldrarna förlorar sitt barn och samhället förlorar faktiskt en tillgång, att göra abort är att ta bort den framtida generationen vilket drabbar samhället. Dessutom så strider aborter mot de mänskliga rättigheterna, "alla har rätt till liv" står det i dem, men tydligen så har ju alla inte det, ofödda barn har inte rätt till liv om inte dess mamma tycker det.

uh

Postat av: Anonym

kopiera inte bara text om du inte skriver var den e ifrån, stöld kallas det

2008-09-02 - 14:35:42
Postat av: Anna

OMG! Kelah älskade älskade Kelah du skriver som en gud!! jag o töserna önskar dig all lycka med bebisola!!!



VI ÄLSKAR DIG I MASSOR!! <3<3<3<3<3<3



2008-09-11 - 20:00:23
Postat av: Anonym

du ska inte säga ett skit, du funderade själv på abort i början. jag tycker det är starkt av dem som gör en abort och är så pass unga, en abort är inte det lättaste att gå igenom men personen ska ha credd för att ha tagit RÄTT Beslut. att fostra ett barn och ge upp sitt eget liv är inget man ska göra in den åldern.





sen ska du inte kopira text rakt av heller,

2009-02-11 - 16:51:11
Postat av: Anonym

Bara för att du är dum nog och klämmer ut en unge så bör du inte "hata" alla andra som är smarta nog och gör abort.

2009-04-26 - 22:06:49
Postat av: Emma

jag håller med i vartenda ord som du skrev! Vadå smarta nog att göra abort som någon skrev? Det är ju knappast smart att döda något. Och vadå ge upp sitt eget liv som någon annan skrev? En del väljer att uppfostra ett barn för dom vill leva det livet. Det finns inget som säger att man måste dricka och leva livet.

2009-04-30 - 21:40:19
URL: http://kaarleksbarnet.blogg.se/
Postat av: Mindy

"Man pippar utan kondom, går hem och tar ett dagen efter piller som om det skett en befruktning framkallar ett missfall."



Det är faktiskt HELT fel. Jag förstår att du tycker abort är fel, det tycker jag med, men rent faktamässigt och medicinskt så är det en ren lögn det du skrivit. Akutp-piller STOPPAR ägget från att bli befruktat med en spermie. Blir det befruktat så har pillret inte fungerat och graviditet uppstår.





Fungerar Dagen-efter-piller, Norlevo, Postinor som ett abortpiller?



Nej, Postinor eller Norlevo kan inte avbryta en pågående graviditet och ska inte användas under graviditet. Men om du redan är gravid, eller om inte preventivmetoden lyckas och du blir gravid, så är det inte någon fara för fostret. Norlevo eller Postinor har inga fosterskadande effekter.



Mer info:

http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=3172&ProductSKU=225583&prodinfotype=&showBuy=false&action=showProdInfo

2009-05-04 - 10:04:23
URL: http://meldysmamma.blogg.se/
Postat av: niina

bra att någon vågar ta upp och skriva om ett såhärr laddat ämne! kan inte annat än hålla med dig!!!!!!

2010-03-19 - 13:04:54
URL: http://niinita.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Asså, kan hålla med om att abortlagen är lite lös. Den borde vara gratis men man borde ha mer koll på hur kvinnor använder abort, det är fel att använda det som preventivmedel. Men samtidigt så är det deras ensak.

Och tänk om du hade blivit våldtagen av din egen pappa och blivit med barn, skulle du då vilja behålla det barnet, det skulle stå i alla pappren att din pappa är pappan till ditt barn. Tänk en gång till innan du skriver vad du tycker, fast texten verkade ju inte va din men ändå.

Det är inte ett mord, när barnet är en egen människa som inte längre befinner sig i kvinnans kropp så är det mord om man dödar det. Det är en del av kvinnan man tar bort vid abort inget annat.

Vissa kanske inte vill ha barn. Om jag skulle bli gravid skulle jag helt utan tvekan ta bort det.

Det finns ganska många konsekvenser med att få barn för dom som inte vill ha barn.

Tänk om du skulle bli tvingad till att typ... lämna bort ditt barn, det är samma sak som att föda ett barn man inte vill ha. Och jag vet att man kan adoptera bort ungen eller få hjälp från samhället, men det är inte bara det. Kvinnan kanske inte vill föda ungen, jag skulle aldrig vilja pressa ut ett barn ur in fitta. Man ska gå med barnet 9 mån, få ont i hela kroppen, och riskera att få en massa obehagliga komplikationer vid födseln och sen ska man lämna bort barnet. Då har man gjort allt i onödan och förstört sin kropp på köpet dessutom.

Tänk efter lite mer.

2010-06-21 - 20:14:01
Postat av: Sofie :-)

halkade in på din blogg, hm... genom familjeliv tror jag det var!

Och kom in på den här sidan, och måste bara säga att jag håller med dig fullt ut! Skrev själv en uppsats om abort, när jag gick i skolan, då vi hade "etik & moral".

Alla har ju rätt till en åsikt, men en fullt blivande människa tycker jag inte man ska ta bort! Jag skulle definitivt INTE kunna göra abort nu, då jag fött ett barn och när jag vet vad "det där lilla där inne" blir för något! Jag var emot abort innan, och jag är ännu mer emot abort nu, efter att jag fött min son!

Fast jag anser att vid våldtäkt så är det en helt annan grej.

Men som du sa: vill man inte ha barn så skyddar man sig!

2010-08-31 - 08:05:14
URL: http://teodorsmamma.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Jag är inte emot abort. Om man använder det som ett preventivmedel, fine, men hur många tror ni ärligt gör det egentligen? En abort är farlig för kvinnan, så enkelt är det, så jag tror inte att någon använder det som ett preventivmedel DÄREMOT så tror jag att risken finns att folk är lite slappa med ex kondom vid sex ibland för att de tänker "äsch, hur stor är chansen att jag blir gravid? Och om jag nu blir det finns ju abort". Så kan säkerligen vissa resonera, men i många fall så kan man ha gjort allt för att undvika en graviditet, och då tycker jag absolut att man ska kunna göra abort för en graviditet och förlossning är också en risk för kvinnan.

Min kompis t.ex. använder p-piller men blev ändå gravid. Det var inte meningen, hon använde skydd, men hon blev gravid ändå. Hon har försökt ha så ansvarsfullt sex som möjligt, ska hon då tvingas föda ett barn för att hon tillhör 1%-gruppen? Nej säger jag.

Det finns de fall där kondomen har spruckit, om du inte upptäcker det och råkar ha oturen att bli oönskat gravid, ska du då tvingas föda ett oönskat barn? Nej säger jag återigen.

Och hallå, räcker det inte att ha blivit sexuellt utnyttjad av sin egen pappa, ska man behöva föda hans barn också?? Det lär ju knappast göra det hela bättre, snarare tvärtom så blir det en ännu mer traumatisk upplevelse för den utnyttjade.

Man får gärna vara emot abort för min del, men att vara så radikal att säga att man får skylla sig själv tycker jag inte är okej. Det är lätt att se objektivt på en situation och säga att tjejen har gjort si och så, men ingen situation är den andra lik, alltså bör man inte dra alla över en kam. Ingen ska behöva föda ett oönskat barn, lika lite som ett oönskat barn ska behöva födas "bara för att".

2010-09-03 - 12:47:01
URL: http://rebbrandt.blogg.se/
Postat av: Louise Hedblom

Under många år har jag varit abortmotståndare till den anledning du skriver. Att det faktiskt är ett liv redan från första början därmed att hjärtat börjat att slå (runt v.6).



Trots detta har jag själv genomgått en abort av den anledningen att den blivande fadern misshandlade mig både innan, under och efter graviditeten. Jag fruktade för att han skulle behandla barnet lika illa som han hade behandlat mig och jag valde därför att låta fostret somna in. Jag ville inte riskera att han skulle ha ihjäl både mig och barnet, så jag tog saken i egna händer innan han kunde göra det.



Jag genom gick ingen medicinsk abort och heller ingen kirurgisk, utan det slutade med att jag fick göra en sen abort som innebar att jag fick föda ut det (var i v.14+1). Anledningen till att det inte blev något av de tidigare ingreppen berodde på att jag i 10 veckor inte kunde bestämma mig för hur jag ville ha det.



Än idag är jag abortmotståndare, men tycker att det kan vara okej att genomgå en abort om man har speciella skäl till det. Mitt skäl anser jag vara på gränsen och skulle jag i framtiden bli gravid under halvtaskiga förhållanden kommer jag att behålla det. Jag klarar inte av att genomgå en till abort med tanke på vad det faktiskt innebär.

2011-02-06 - 13:22:00
URL: http://hedblom.blogg.se/



namn:
vip?

mail-adress: (publiceras ej)


hemsida/bloggadress:


kommentar:


Trackback