Respektlösa rökare!

Jag har aldrig varit ett större fan av rökare, men jag respekterar dom sålänge deras rökning inte drabbar andra. Vill klargöra min mening "inte drabbar andra" med att säga ofrivillig passiv rökning på offentliga platser där det finns eller borde finnas rökförbud.

Som häromveckan till exempel. Jag och min sambo Andreas satt på Mcdonalds och åt och vi hade valt att sitta ute då det var fruktansvärt varmt. När vi ätit en stund så kommer det en dam och ställer sig vid ett bord en bit ifrån, hon börjar pilla med sin telefon och sedan så tänder hon en cigarett. Hon är förmodligen helt ovetandes om att röken blåser rakt i ansiktet på oss och en barnfamilj som sitter vid ett bord strax bakom vårt. Ja, och nu frågar ni er säkert varför vi inte gick och sa till? Tro mig, jag hade en himla god lust, men hon började prata i telefonen så det kändes inte som rätt läge. Vi tappade iallafall matlusten och satt och förbannade den sketans dam som inte hade mer vett i skallen än att ställa sig på en uteservering och röka.

Detta är dock inte ovanligt, jag har ett flertal gånger varit med om att folk ställt sig och rökt trots stora skyltar om rökförbud. Nog för att det är ett beroende, men någon slags gräns måste det banne mig finnas, måste man tvunget röka så kan man ju kanske ställa sig för sig själv och inte tända en cigg mitt i en folksamling, för det är fruktansvärt respektlöst! Det finns folk som har astma och det finns folk som tycker att röklukten är obehaglig (jag tillexempel, brukar oftast hosta med) vad får rökaren att tro att denne har någon slags rättighet att förpesta dessas tillvaro?

Höjden av respektlöshet som jag personligen stött på var när jag stod på busshållplatsen med Lucas, han var kanske 3-4 månader och låg och sov i vagnen. Efter en stund kom en man ställde sig bredvid vagnen och tände en cigarett, hur fasen tänkte han liksom? Men då tog jag faktiskt mod till mig och sa ifrån, för det var verkligen inte okej.

Nej, illa är vad det är och jag hoppas att folk kan bli bättre på att respektera varandra i framtiden. Det är faktiskt så att passiv rökning skadar andra, så nästa gång du tänder en cigarett, tänk på att det finns folk i din omgivning som också tar skada :)

Over and out!




Postat av: Cathrine

Söt blogg du har! :)

2010-07-18 - 10:56:05
URL: http://cathrinepettersson.blogg.se/
Postat av: biffarna'

håller med dig helt där.



galet fin blogg har du. varje gång jag kommer till headern stannar jag till o beundrar den! :)

2010-07-18 - 14:48:34
URL: http://bbiffarnas.blogg.se/
Postat av: lina

Hejsan! Det är såhär, att jag behöver din hjälp!

Jag är med i Nellys skotävling, och försöker ragga röster.

Så, nu räknar jag med dig! Som tack för detta, så länkar jag dig på min blogg!



Du får fler besökare. Jag får röster. Alla vinner på detta?

Ursäkta för detta om du inte är intresserad, men.



Gå in på min blogg för att läsa mer! Supertack! :)

2010-07-18 - 23:36:44
URL: http://lawliet.blogg.se/
Postat av: PetiteNicoilin

Håller med dig till punkt och pricka men det vet du redan om. Så många gånger luftrören snörpts pga rökare som inte har någon respekt - eller då de i skolan kom in med sina äckliga jackor och kvävde en... Värst av allt är att vuxna människor inte har respekt för små barn, varelser som inget kan göra för att skydda sig! gaah jag blir så arg och vill bryta deras cigaretter mitt av.

2010-07-19 - 00:31:13
URL: http://goodnightneverland.blogg.se/
Postat av: Jenny

Håller med! Förstår inte hur folk tänker. För att dra ett exempel. När man går här till arbetsförmedlingen så står det nästan alltid nån just precis utanför ingången och röker. Det är ju sååå fel ställe! Tror nog rökarna tänker att dom är ju ändå ute och röker så vad spelar det för rollö var dom står. Men usch usch..

2010-07-19 - 21:30:29



namn:
vip?

mail-adress: (publiceras ej)


hemsida/bloggadress:


kommentar:


Trackback