"Håll käften och visa respekt för dom som sörjer"

Ibland begriper jag verkligen inte vad som är fel på vissa människor. Allvarligt alltså, jag blir alldeles förfärad över en del människors resonemang.

Idag kryller det naturligtvis av en massa "tänd ett ljus för de som dog den 11 september" evangemang på facebook. Jag gick med i ett av dessa evangemang och såg fram emot att prata med likasinnade personer som precis som jag känner sympati för de som omkom, alla de som arbetade med att hjälpa de drabbade och alla de anhöriga de omkomna lämnade efter sig. Istället hamnar jag på ett krigsfält där folk ifrågasätter moralen i att man bryr sig, för tydligen måste man rättfärdiga en anledning eftersom det finns människor som dör i Afrika varje dag. Folk postar även länkar till videos på youtube och diskuterar vem som är skyldig till attentatet..

För det första så blir jag bara trött när jag ser det. Det är så förbannat poänglöst att ifrågasätta moralen i att man bryr sig. Ja, folk dör i Afrika varenda dag, men innebär det verkligen att jag inte bryr mig ett dugg om dom för att jag deltar i ett internationellt sörjande för en massa oskyldiga människor som dog under tragiska omständigheter för 10 år sedan idag? - Nej.

För det andra så finns det inte längre någon poäng med att diskutera vem som är skyldig. Det spelar ingen roll om det var Usama Bin Laden, George Bush eller din mormor som utförde attentatet. En massa oskyldiga människor dog oavsett vem som gjorde det, vilket gör det hela sorgligt. Så vad är poängen med att diskutera, lägga upp en massa länkar som pekar på att Bush egentligen gjorde det eller ens spekulera i det?

När jag ifrågasatte detta i loggen så blev jag påhoppad och ombedd att hålla käften för att jag är sympatilös, inte har någon medkänsla eller respekt för de som sörjer. Eh va? Jag ifrågasätter det för att det inte spelar någon roll vem som gjorde det. Jag ifrågasätter det för att de inläggen är onödiga i sammanhanget och för att jag vill se en logg där människor delar en sorg istället för att försöka hävda sig genom att bevisa något de egentligen inte har någon aning om. Betyder det på något överanalyserat, undermedvetet sätt att jag inte bryr mig? - Nej.

Så ja, jag vet inte, jag känner mig påhoppad och anklagad för att ha gjort något hemskt helt utan anledning. Jag sörjer de som dog. Jag känner otrolig sympati för deras familjer som förlorade någon de älskade. Jag känner oerhörd respekt för alla brandmän och poliser som offrade sina liv för att rädda andra. Om det gör mig till en dålig människa, så fine, då är jag en dålig människa.

Suck.

Postat av: Jezzie

Hej! Måst säga att din blogg är jätte fin och fresch!

Jag tänkte fråga dej om du skulle ha lust att hjälpa mej lite med min bloggdesgin. Jag hade nyss en bloggdesgin som var super bra men sen skulle en annan person hjälpa mej med lite småsaker på den men då blev allting förstört och då fick jag bråttom att någon skulle hjälpa mej men en ny och enkel bloggdesgin, men det blev bara värre och jag skämms över den! Sen det jag gillar med headern är att du klippt ut bilderna så inte bakgrunden finns med :) Hade så förut och skulle jätte gärna vilja få det tillbaka igen. Snälla hör av dej till mej! Behöver din hjälp. Ha en forsatt bra dag :D

2011-09-12 - 10:20:38
URL: http://jezziecarlsson.blogg.se/
Postat av: jezzie

Sv: Okej, skulle vara jätte snällt av dej ifall du hittade någon som skulle vilja hjälpa mej. Gärna någon som kan klippa ut bilder så som du gjort :) Kram!

2011-09-12 - 18:38:41
URL: http://jezziecarlsson.blogg.se/
Postat av: carolinhe med H

Kikar in och hoppas att allt är bra med dig! :)

Kram! ♥

2011-09-12 - 18:59:27
URL: http://carolinhes.nu
Postat av: XOXO

Hej var med och tävla om dagens blogg där alla mina 100-120 läsare blir din här på http://laakinoiise.blogg.se/2011/september/dagens-blogg-tisdag-1.html#comment



Förlåt om du inte gillar sånna här kommentarer! :)

2011-09-13 - 22:30:19
URL: http://laakinoiise.blogg.se/



namn:
vip?

mail-adress: (publiceras ej)


hemsida/bloggadress:


kommentar:


Trackback