Kela mot barnmisshandel!

Jag tänkte återberätta 7 hemska berättelser om kända fall av barnmisshandel här på bloggen. Jag tänkte även ägna några inlägg åt att berätta om tecken på barnmisshandel, vilka skador som är vanligast och kanske tillochmed starta en insamling till Rädda Barnen.

Barnmisshandel är vanligare än man tror och enligt Rädda Barnen så har vart sjunde barn i Sverige någon gång blivit slaget av någon vuxen i hemmet. Barnmisshandel är inte bara fysisk utan även psykisk barnmisshandel förekommer och kan vara minst lika skadligt för barnet utvecklingsmässigt.

Detta är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat då jag själv blev misshandlad upprepade gånger som barn och tonåring av mina föräldrar. Det tog många år och många anmälningar innan jag och mina syskon slutligen placerades i familjehem. Därför vill jag uppmärksamma andra om vad för tecken de ska leta efter ifall de misstänker att ett barn blir misshandlat hemma.

Jag har fortfarande inte bestämt mig för ifall jag ska berätta lite från min egen historia, det är ett såpass känsligt ämne för min del och ett ämne som jag fortfarande inte känner att jag har bearbetat helt och hållet.

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något, finns det ett ordspråk som lyder och precis så känns det.

This is me doing something.

Jag hoppas även att jag lyckas inspirera andra till att göra liknande grejer :)



OBS! Bilden ovan är ordentligt redigerad i photoshop. Lucas har alltså INTE blivit misshandlad. Hemskt att se min älskade lilla gosing på det viset dock, även fast det bara är fiction.. Men jag tycker bilden blev otroligt vacker på något vis, älskar uttrycket i hans ögon.

Postat av: Ida

Ska skriva om det i min blogg någon dag också :) Alla kan göra någonting ja.. man gör de man kan liksom. Hade jag haft mycket pengar hade jag donerat lite! :)

2011-07-14 - 16:09:30
URL: http://frandagett.blogg.se/
Postat av: julia

När kommer resten? :O Jag väntar spänt på att läsa fler historier, vilket kanske låter sadistiskt och sånt men jag tycker bara det är intressant. För jag tycker egentligen också det är jättehemskt! :(

2011-08-03 - 10:39:50
URL: http://jewlijah.blogg.se/
Postat av: alexandra

Hej! Vi är 2 socionomstudenter från Göteborgs Universitet som skall skriva c-uppsats. Vi behöver nu hjälp att hitta respondenter som blivit slagna som barn och vill veta deras egna upplevelser av hur detta har påverkat deras vuxen relationer.

Vi undrar nu om du eller någon du känner skulle kunna ställa upp på en intervju?

Respondenterna måste vara över 18år. Alla intervjuer kommer självklart att anonymiseras.



Vi bjuder på fika vid intervju tillfället.



All hjälp tar tacksamt emot!



Kontakta oss gärna

Lina Rosenberg:

Mejl: rosen_1@hotmail.com

Telefon: 0761- 39 47 41



Alexandra Pedersen:

Mejl: [email protected].

Telefon: 0763-283987



Med Vänliga Hälsningar

Alexandra och Lina



2011-10-19 - 12:09:20



namn:
vip?

mail-adress: (publiceras ej)


hemsida/bloggadress:


kommentar:


Trackback